Als het in de zomer warmer is dan normaal, krijgen sommige mensen daar behoorlijk wat last van. Ze krijgen bijvoorbeeld last van hoofdpijn of uitdroging. Of ze durven vanwege de hitte de deur niet meer uit.

Tips om jezelf en anderen te beschermen tegen hitte.

Drink veel
Ook als je geen dorst hebt, moet je veel drinken. Bij voorkeur water, minimaal twee liter per dag. Van alcohol kun je juist beter niet te veel drinken.

Kleed je luchtig
Kies voor luchtige kleding in lichte kleuren, gemaakt van materiaal dat goed ‘ademt’. Katoen en linnen bijvoorbeeld.

Vermijd zware inspanning
Als je graag wilt sporten doe dit dan niet tijdens de warmste uren van de dag (van 12.00 tot 16.00 uur). Wacht liever tot het ’s avonds laat wat afgekoeld is of trek ’s morgens al heel vroeg je hardloopschoenen aan.

Doe vast boodschappen
Zorg dat je boodschappen in huis hebt, zodat je niet op het heetste moment van de dag de deur uit moet.

Check je medicatie
Sommige medicijnen beïnvloeden je temperatuurregulatie. Controleer de bijsluiter en overleg met je huisarts of apotheek of je voor jouw medicatie specifieke voorzorgsmaatregelen bij hitte moet treffen.

Verkoel jezelf
Bijvoorbeeld door je polsen te koelen onder een stromende kraan, en door een ventilator neer te zetten.

Ga beschermd naar buiten
Moet je toch de zon in? Smeer je dan elke twee uur in en bescherm je huid en gezicht met zonnebril of hoedje. Zoek zoveel mogelijk de schaduw op als je buiten bent.

Ben je (over)verhit, voel je je niet goed of maak je je zorgen? Neem dan contact op met je huisarts.